מבקר וממונה תלונות ציבור

עו"ד מואנס עלו
מבקר המועצה והממונה על תלונות
 04-9122648

 

שעות עבודה: א' – ה'  ; משעה 08:00 – 16:00.

מבקר המועצ​ה המקומית:

תכנית הביקורת תהיה מושתתת על בסיס תכנית עבודה שנתית שעורך מבקר המועצה בחודשים ספטמבר-אוקטובר לקראת שנת העבודה החדשה וממספר נושאי ביקורת שעשויים להתווסף במהלך שנת הפעילות.

כמוגדר בחוק, מבקר המועצה עצמאי בשיקוליו ובהכנת תכנית העבודה ובבחירת הנושאים. יחד עם זאת, יתחשב המבקר בשיקוליו בדרישת ראש המועצה לבדוק/לבקר נושא זה או אחר ובדרישת הוועדה לענייני ביקורת, ובלבד שמספר הנושאים לא יעלה על שני נושאים לשנת עבודה אחת.

 

שיקולי הביקורת לבחירת נושאי הביקורת השנתיים:

  • נושאים שלתוצאות הביקורת השלכה כלכלית על הכנסות כספיות/הוצאות של המועצה.
  • פריסת "נוכחות" של הביקורת במרבית אגפי המועצה.
  • כניסה לנושאים, תחומי עיסוק/עשייה שלא בוקרו בעבר.
  • ביקורת בעמותה חיצונית אחת/חברה עירונית.
  • ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים של נושאי הביקורת שבוקרו בשנים עברו.
  • בקשות הוועדה לענייני ביקורת לבדיקת שני נושאי ביקורת.
  • בקשות ראש המועצה.

ראוי להדגיש, כי בתוכנית זו ייתכנו במהלך השנה שינויים הנובעים בעיקר בצורך להיכנס לנושאי ביקורת דחופים שהתעוררו במהלך השנה, והמבקר מצא לנכון להיכנס אליהם בדחיפות או כתוצאה מבקשה דחופה של ראש המועצה.

 

יעדי ביקורת:

בדומה לכל ביקורת אחרת, הביקורת פועלת כמצוות החוק הרלוונטי ובודקת:

  • אם פעולות המועצה, נעשו כדין בידי המוסמך לעשותם תוך שמירה על טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון.
  • את פעולות עובדי המועצה.
  • אם הוראות הנוהל של המועצה מבטיחות קיום הוראות כל דין, טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון.
  • לבקר את הנהלת החשבונות של המועצה ולבדוק אם דרכי החזקת כספי המועצה והחזקת רכושה ושמירתו מניחות את הדעת.
  • לבדוק אם תוקנו הליקויים בהנהלת המועצה שעליהם הצביע המבקר או מבקר המדינה.

 

פעולות שוטפות : 

הוצאת מכתבים בזמן סביר מכתב לראש המועצה , למזכיר ולמנהל היחידה המבוקרת אודות הביקורת המתוכננת.

ייזום הכרות תחום ופגישת עבודה אצל המנהל המבוקר ויציג את תכנית נושאי הביקורת ואת לוח הזמנים הצפוי לתחילת הביקורת. המועד המדויק לתחילת הביקורת יסוכם עם מנהל היחידה המבוקרת תוך התחשבות בעומס פעילותה של היחידה ובכדי שלא להפריע לתפקודה השוטף.

המצאת נוהלי העזר של היחידה המבוקרת שעל-פיה היא פועלת, חוקים ותקנות המהווים את הבסיס החוקי לעבודתה.(המבקר יעיין וילמד דוחות וממצאי ביקורת בנושאים דומים שבוצעו במועצות אחרות, וזאת על בסיס ספריות דוחות הביקורת של לשכת המבקר או באמצעות האינטרנט).

הכנת תכנית ביקורת ובה יפורטו הנושאים המרכזיים שיבוקרו ולו"ז מוערך לביצוע. 

 

דוח מסכם של הביקורת :

  • הדוח המסכם של הביקורת הינו סיכום פרי עבודת הביקורת שנעשתה ביחידה המבוקרת, המציגה מצד אחד את הממצאים שעלו בביקורת ומצד שני את ההמלצות, שלדעת הביקורת, עשויים להביא לתיקון הליקויים ולהסדרת הפעילות המבוקרת.
  • דוח הביקורת יציג את הליקויים לגבי פעילויות הנעשות באופן בלתי תקין, אולם במקביל, יציג באופן חיובי גם את כל הפעילויות שנבדקו ונמצאו תקינות ומבוצעות כהלכה וידגיש זאת בכדי להציג ביקורת מאוזנת הרואה את "שני צדי המטבע".
  • בשלב הראשון יוכן דוח טיוטה, שישמש בסיס לדיונים המתנהלים עם מנהל היחידה המבוקרת.
  • דוח הטיוטה יופץ למנהל המבוקר, שיתבקש להגיב על הממצאים המוצגים בדוח או על כל המלצה שמציג המבקר ואינה מקובלת עליהם.

 

מעקב אחר תיקון ליקויים:

  • הביקורת הינה תהליך מתמשך שאינו מסתיים עם הוצאת דוח הביקורת, אלא רק לאחר תיקון הליקויים. לפיכך, ביקורת מעקב תיקון הליקויים הינה אחד מכלי העזר שתפעיל הביקורת באופן שיטתי בכדי לוודא את אופן יישומן של המלצות הביקורת ואת יישום ההחלטות שנקבעו.
  • מכל אחד מדוחות הביקורת/נושאי הביקורת שבוקרו, תרוכז רשימת נושאים עיקריים שבהם נתגלו ליקויים – "רשימת מעקב ליקויים".
  • ביקורת המעקב תיערך ביחידה המבוקרת תוך תיאום מראש עם מנהל היחידה.
  • מנהל היחידה המבוקר יידרש להציג לביקורת את הצעדים שננקטו ביחידה המבוקרת: נהלים שנכתבו, דוחות מעקב או דפוסי העבודה החדשים שהוכנו ביחידה בעקבות המלצות הביקורת.
  • במידה שהביקורת תגלה, כי היחידה לא פעלה לתיקון הליקויים ברוח המלצות הביקורת או ברוח סיכום הישיבה שערך, יוצא דוח מיוחד אל המנהלים הממונים ואל המזכיר ובו יועבר דיווח מלא באשר לממצאים שנמצאו.
  • תוצאות ביקורת המבקר יפורסמו בדוח מסכם שיכיל את הממצאים מכל ביקורות המעקב. הממצאים יפורטו באופן תמציתי בתוך טבלאות שירכזו את כלל הממצאים העיקריים בכל אחד מנושאי הביקורת, ב-שלושה חתכים: לא טופל, טופל באופן חלקי, תוקן.

 

הערות:

  • לצורכי הביקורת יקבל המבקר, על-פי דרישתו, כל מסמך או חומר או כל מאגר מידע ממוחשב אשר לדעתו נדרשים לקיום הביקורת.
  • כמוכן, ייפגש המבקר עם כל מנהל  או עובד אשר לדעתו יש ביכולתו לסייע לו בקבלת מידע, נתונים או הסברים הנדרשים לצורכי הביקורת.
  • לקראת סיום הביקורת, כש-"תמונת" ממצאי הביקורת ברורה, ייפגש המבקר עם מנהל היחידה המבוקר לצורכי הצגת ממצאי הביקורת הראשוניים וקבלת הסבריו לממצאים והתייחסותו לאופן הפיקוח והבקרה על פעילות היחידה הכפופה אליו.
  • גיבוש ממצאי הביקורת והמלצותיה ייעשה ככל שניתן בעצה אחת עם המנהל המבוקר (ככל שניתן הדבר אינו מהווה תנאי), וזאת מתוך ראיית הביקורת שההמלצות המתגבשות יחדיו עם המנהל המבוקר, סיכויי יישומם גדולים יותר.
  • המבקר יקבל את הערות והתייחסות המבוקרים, יערוך ויתקן את דוח הטיוטה בהתאם לשיקול דעתו, ויגבש ויערוך את הדוח.
  • דוח הטיוטה המתוקן יועבר למנהל המבוקר ולמזכיר, תזומן פגישת עבודה שבה יוצגו הממצאים ותתקבלנה התייחסות והערות והצעדים שיינקטו לתיקון הליקויים שהעלתה הביקורת.
  • המבקר יערוך את הדוח הסופי ברוח הסיכומים וההמלצות שיגובשו בדיון הנ"ל.

 

ממונה תלו​נות הציבור:

מטרות:

  • שירות יעיל ואדיב לתושבי הכפר.
  • אוזן קשבת ומענה הולם בהתאם לחוק ולזכויות.
  • בקרה נוספת על איכות וטיב השרות לתושב.

 

מבקר המועצה ממלא גם תפקיד ממונה תלונות הציבור ופועל מתוקף חוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), תשס"ח – 2008. כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא מקום ברשות המקומית, וכן על גוף עירוני מבוקר.

תלונה כאמור בסעיף קטן (א) תהא בעניין הנוגע למילוי תפקידו של הנילון ובלבד שהתקיימו שני אלה:

המעשה פוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו במישרין טובת הנאה, או מעשה הפוגע במישרין באדם אחר או המונע ממנו במישרין טובת הנאה והמתלונן קיבל, להנחת דעתו של הממונה על תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו.

המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למינהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.

דרך הגשת הת​לונה:

תלונה שהוגשה בכתב או בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוין בה שם המתלונן ומענו, תיאור מפורט של העניין עליו נסבה התלונה, לרבות המועד שבו אירע, וכל פרט אחר הנוגע לעניין והמסייע לבירור יעיל של התלונה. (תלונות ציבור אנונימיות שמתקבלות, לא ניתן לטפל בהן).

בירור התלונה:

  • ברור התלונה יסתיים לכל המאוחר עד תום שנה אחת מיום הגשתה.
  • יש לשלוח את הפנייה חתומה אל הממונה על תלונות הציבור, אשר תשמור על סודיות פרטי המתלונן בהתאם לסעיף 4 לחוק.
  • חוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), תשס"ח – 2008 מפורסם במלואו באתר האינטרנט של מועצה מקומית עספיא.

אנשי קשר