חופש המידע

תחומי אחריות ממונה חופש המידע

כללי

    1. למועצה המקומית מגיעות מעת לעת פניות של תושבים, בין אם אנשים פרטיים ובין אם חברות, לקבלת מידע בנושאים שונים, דוגמת רישום נכסים, רישוי עסקים, מידע לגבי מכרזים, חוקיות תמרורים וכד'.
    2. המועצה המקומית עספיא פועלת למתן מידע לציבור על פי חוק חופש המידע תשנ"ח 1998.

מטרת ההוראה

  1. להגדיר ולפרט את תהליך הטיפול בפניות לקבלת מידע המגיעות למועצה
  2. ליצור את המסגרת הנוהלית למילוי דרישות החוק.

הגדרות

    1. מידע: כל מידע המצוי ברשות ציבורית והוא כתוב, מוקלט, מוסרט, מצולם או ממוחשב.
    2. ממונה: מי שימונה על ידי ראש רשות ציבורית. הוא ממונה על עמדת מידע לרשות הציבור, על טיפול בבקשות     לקבלת מידע ועל יישום הוראות החוק.
    3. קבלת מידע: לרבות עיון, צפייה, האזנה, העתקה, צילום, קבלת פלט מחשב או קבלת מידע בכל דרך אחרת בהתאם לסוג המידע וצורת החזקתו.
    4. תושב: כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה 1965 וכן תאגיד שהתאגד לפי הדין בישראל.
    5. אגרה: תקנות חוק חופש המידע (אגרות), התשנ"ט 1999: תשלום עבור מסירת המידע אשר גובהו נקבע בוועדת אגרות ובהתאם לתקנות החוק.
    6. אגרת בקשה: אגרת בקשה לקבלת מידע תהיה בסכום של 20 שקלים חדשים.
    7. אגרת טיפול: אגרה בעד איתור המידע המבוקש, מיונו והטיפול בו תהיה בסכום של 30 שקלים חדשים לכל שעת עבודה באיתור המידע, במיונו או בטיפול אחר בבקשה, החל בשעה הרביעית.

אגרת הפקה

    1. אגרת הפקה של מידע בכתב תהיה בסכום של 0.20 ש"ח לכל עמוד צילום או עמוד פלט מחשב שהופק.
    2. היה המידע מוקלט, מוסרט או צילום – יישא המבקש, בעלות ההפקה או העתקה של המידע.
    3. התחייבות לשאת בתשלום האגרות: בנוסף לתשלום אגרת בקשה – האזרח מתחייב לחתום על התחייבות לשלם במידה והטיפול הכולל עולה על  150 ש"ח בגין עלות טיפול והפקת מידע או להמציא ערבות להבטחת תשלום הסכום במלואו.
    4. הצמדה: הסכומים הנקובים לעיל יעודכנו ב – 1/10 של כל שנה בשיעור השינוי של המדד השנתי.
    5. פטור: מידע שאדם מבקש על אודות עצמו וזכויותיו, פטור מאגרת בקשה, וכן מאגרת טיפול בעד 4 שעות עבודה. כמון כן   : עמותה רשומה כמשמעותה בחוק העמותות , אדם המבקש מידע לצורך מחקר אקדמי, אדם בעל זכאות לקבלת קצבה. (הפטור בעד 4 שעות הינו מעבר ל- 3 שעות הניתנות בכל מקרה במסגרת הגשת הבקשה)

סמכות ואחריות

מזכיר המועצה המקומית ,  אחריות כוללת לניהול תכנון וארגון במועצה, ובתוך כך על יישום הוראות חוק חופש המידע תשנ"ח 1998 והטיפול בבקשות לקבל מידע.

תוכן ההוראה

    1. כאשר מגיעה למועצה בקשה לקבלת מידע, יפעל הממונה על חופש המידע כדלהלן:
    2. יערוך בחינה מקדמית באשר להימצאות המידע המבוקש במאגרי המידע של המועצה או במאגר נתונים אחר.
    3. במידה שהמידע המבוקש אינו נמצא בידי המועצה, יפנה הממונה על חופש המידע את הפונה לגורם המתאים לקבלת המידע.
    4. במידה והמידע המבוקש נמצא בידי המועצה, יפעל הממונה על חופש המידע כמפורט בזאת.
    5. במידה והמידע טעון תשלום אגרה, ישלח הממונה לפונה שובר לתשלום אגרה. את האגרה ישלם הפונה בקופת המועצה או בדואר, וישלח את השובר החתום לממונה.
    6. בפניה הטעונה תשלום, לא יימסר המידע אלא רק אחרי קבלת השובר המעיד כי התשלום בוצע בפועל.
    7. הממונה יבדוק האם הפניה בהירה ומפורטת דיה על מנת לאתר את המידע המבוקש.
    8. במידה והפניה אינה בהירה ו/או מפורטת דיה, ישלח הממונה על חוק חופש המידע מכתב לפונה, בו הוא יתבקש להוסיף את הפרטים החסרים.
    9. לאחר ביצוע הבדיקות לעיל, יפנה הממונה על חוק חופש המידע בכתב לגורמים הרלוונטיים במועצה לקבלת המידע.
    10. הגורמים הרלוונטים ישובו עם המידע המצוי בידיהם, תוך 10 ימים מיום פנייתה של הממונה אליהם.
    11. תוך 30 יום מקבלת הפניה שאינה טעונה תשלום, או לחילופין תוך 30 יום מקבלת שובר התשלום החתום לפניה שטעונה תשלום, יספק הממונה על חוק חופש המידע את המידע שאותר לפונה, בתשובה מנומקת בכתב.
    12. המידע יסופק בכפוף לסעיפים 8,9,13 בחוק חופש המידע.
    13. במקרה בו נדרש זמן רב יותר לאיתור המידע המבוקש, רשאי ראש המועצה להאריך את פרק הזמן למתן התשובה ב-30 ימים נוספים, תוך מתן נימוק להארכה.
    14. מעקב ובקרה: אחת לשנה יעביר הממונה על חוק חופש המידע למבקר המועצה דו"ח לגבי הפניות שהתקבלו בשנה האחרונה .

אחריות ביצוע

הממונה על חוק חופש המידע – אחראי ליישום ההוראה

חוק חופש המידע  – מידע כללי

הגדרות

  1. מידע: כל מידע המצוי ברשות ציבורית והוא כתוב, מוקלט, מוסרט, מצולם או ממוחשב. 
  2. ממונה: מי שימונה על ידי ראש רשות ציבורית. הוא ממונה על עמדת מידע לרשות הציבור, על טיפול בבקשות לקבלת מידע ועל יישום הוראות החוק.
  3. קבלת מידע: לרבות עיון, צפייה, האזנה, העתקה, צילום, קבלת פלט מחשב או קבלת מידע בכל דרך אחרת בהתאם לסוג המידע וצורת החזקתו.
  4. תושב: כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה 1965 וכן תאגיד שהתאגד לפי הדין בישראל.
  5. אגרה: תקנות חוק חופש המידע (אגרות), התשנ"ט 9991: תשלום עבור מסירת המידע אשר גובהו נקבע בוועדת אגרות ובהתאם לתקנות החוק. ותקנות חופש המידע (אגרות) (תיקון), התשע"ד – 2014 ) .
  6. אגרת בקשה: אגרת בקשה לקבלת מידע תהיה בסכום של 20 שקלים חדשים.
  7. אגרת טיפול: אגרה בעד איתור המידע המבוקש, מיונו והטיפול בו תהיה בסכום של 30 שקלים חדשים לכל שעת עבודה באיתור המידע, במיונו או בטיפול אחר בבקשה, החל בשעה הרביעית.

אגרת הפקה

  1. אגרת הפקה של מידע בכתב תהיה בסכום של 0.20 ש"ח לכל עמוד צילום או עמוד פלט מחשב שהופק.
  2. היה המידע מוקלט, מוסרט או צילום – יישא המבקש, בעלות ההפקה או העתקה של המידע.
    התחייבות לשאת בתשלום האגרות: בנוסף לתשלום אגרת בקשה – האזרח מתחייב לשלם עד גובה עלות טיפול והפקת מידע.

הצמדה

הסכומים הנקובים לעיל יעודכנו ב – 1/10 של כל שנה בשיעור השינוי של המדד השנתי.
פטור: מידע שאדם מבקש על אודות עצמו וזכויותיו, פטור מאגרת בקשה, וכן מאגרת טיפול בעד 4 שעות עבודה.

סוגי המידע 

  1. מידע העומד בפני עיון ציבורי.
  2. מידע תמציתי על תפקידי המועצה.
  3. דרכי ההתקשרות עם הממונה ודרכים נוספות לקבלת המידע.
  4. ההנחיות המנהלתיות הכתובות שעל פיהן הרשות פועלת ויש להן נגיעה או חשיבות לציבור.
  5. חוקי עזר עירוניים.

מידע הניתן לדחייה במקרים מסוימים ו/או אינו עומד בפני עיון הציבור

  1. המידע שהטיפול בו מצריך הקצאת משאבים בלתי סבירים.
  2. מידע ישן שאיתורו כרוך בקושי של ממש.
  3. מידע שנוצר בידי רשות ציבורית אחרת.
  4. מידע אשר בגילויו יש חשש לפגיעה בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בביטחון הציבור או בביטחונו או בשלומו של אדם.
  5. מידע שגילויו מהווה פגיעה בפרטיות, כמשמעותו בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981.
  6. מידע אשר אין לגלותו על פי כל דין.
  7. מידע אשר גילויו עלול לשבש את התפקוד התקין של הרשות או את יכולתה לבצע את תפקידיה.
  8. מידע על אודות מדיניות הנמצאת בשלבי עיצוב.
  9. מידע על אודות פרטי משא ומתן עם גוף או עם אדם שמחוץ לרשות.
  10. מידע בדבר דיונים פנימיים.
  11. מידע הנוגע לניהול פנימי של הרשות שאין לו נגיעה או חשיבות לציבור.
  12. מידע שהוא סוד מסחרי או מקצועי או בעל ערך כלכלי שפרסומו עלול לפגוע פגיעה ממשית בערכו.
  13. מידע שהגיע לידי הרשות, שאי גילויו היה תנאי למסירותו.
  14. מידע הנוגע לענייני משמעת של עובד.
  15. מידע שיש בגילויו פגיעה בצנעת הפרט של אדם שנפטר.

תהליך קבלת המידע על פי החוק

  1. תושב אשר מבקש לקבל מידע פונה בכתב לממונה. אין המבקש חייב לציין את הטעם לבקשתו.
  2. אם המידע נכלל באוסף המידע לעיון הציבור הפונה מופנה למקום לעיון על המידע.
  3. אם המידע אינו נמצא במאגר לעיון הציבור, האזרח מקבל פקודת  גביה בסכום שנקבע,   אגרת בקשה.
  4. הבקשה נרשמת בלשכת מזכיר המועצה.
  5. אם האזרח אינו משלם את האגרה תוך שבוע – הבקשה נסגרת.
  6. אם הפונה משלם את האגרה בקופת המועצה ומחזיר עותק החתום ללשכת המזכיר, אנו מעדכנים ברשימותינו.
  7. לשכת  המזכיר פונה למנהל הרלוונטי על מנת לקבל הערכה שהמידע קיים, שאפשר לספק אותו והערכת פרק הזמן עד להפקת המידע ועל הערכה על אגרת הטיפול.
  8. האגף/המחלקה הרלוונטיים מעבירים את האינפורמציה ללשכת המזכיר.
  9. לשכת המזכיר תשלח לאזרח מכתב תשובה כולל פקודת גביה בגובה של אגרת הטיפול.
  10. אם האזרח אינו משלם תוך שבועיים הבקשה נסגרת.
  11. האזרח משלם את האגרה תוך פרק הזמן הנקוב.
  12. לשכת המזכיר שולחת את המידע לאזרח לא יאוחר מ – 30 יום.
  13. לשכת המזכיר מעדכנת את רשימותיה והמידע נשמר במאגר המידע.

מועדים למסירת מידע

  1. הרשות תודיע למבקש המידע ללא שהות ולא יאוחר מ – 30 ימים מקבלת הבקשה על החלטתה בבקשה.
  2. במידת הצורך, רשאי הממונה להאריך את התקופה הזאת ב – 30 ימים נוספים, ובלבד שהודיע על כך למבקש בכתב וינמק את הצורך בהארכת התקופה.
  3. ראש הרשות רשאי לתת הארכה נוספת בהחלטה מנומקת אשר תישלח למבקש. הארכה הנוספת לא תעלה על 60 ימים.

תיקון מידע

  1. אם נמסר לאדם מידע אודותיו ואותו אדם גילה כי המידע אינו נכון, ברור או מעודכן, הוא רשאי לפנות אל הרשות בבקשה לתקנו.
  2. תחולה לגבי אדם שאינו אזרח או תושב
  3. חוק חופש המידע חל גם על מבקש מידע שאינו אזרח ישראלי או תושב, לגבי מידע בדבר זכויותיו בישראל.
  4. הגנה על צד שלישי
  5. אם נתבקש מידע הכולל פרטים על אודות צד שלישי, אשר מסירתם עלולה לפגוע בצד השלישי, והרשות שוקלת לאפשר למבקש המידע, תודיע הרשות לצד השלישי, בכתב, על דבר הגשת הבקשה ועל זכותו להתנגד למסירת המידע ותודיע על כך למבקש. צד שלישי רשאי להודיע לרשות, בתוך 21 ימים, כי הוא מתנגד לבקשה, בנימוק שאין למסור את המידע, כולו או מקצתו. 21 הימים האמורים לא יבואו במניין המועדים כפי שצוין בסעיף 6 לעיל.
  6. במידה וחליטה הרשות לדחות את התנגדותו של הצד השלישי, תמציא לו, בכתב, את החלטתה המנומקת, ותודיע לו על זכותו לעתור נגד החלטתה על פי חוק זה (תוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה על ההחלטה, עתירה לבית המשפט המחוזי).
  7. הרשות לא תעביר את קבלת המידע המבוקש, בטרם חלפה התקופה להגשת העתירה או בטרם הוחלט לדחותה, לפי העניין, אלא אם כן הודיע הצד השלישי שהתנגד, בכתב, כי הוא מוותר על זכותו להגישה.

אחריות

  1. ביצוע הנוהל באחריות ממונה על העמדת המידע לרשות הציבור – מזכיר המועצה.
  2. הממונה יפרסם דין וחשבון שנתי שיכלול דיווח של הממונה על הפעלת חוק חופש המידע ברשות.

הדו"ח יכלול

  1. מספר הבקשות למידע שהוגשו במהלך השנה החולפת. ומספר הבקשות שנענו בשנה החולפת:
  2. בקשות שנענו בחיוב. ובקשות שנענו בשלילה. ובקשות שנענו חלקית.
  3. שעורי הבקשות שנענו במועדים השונים הקבועים בסעיף 2 לחוק.
  4. מספר העתירות שהוגשו על החלטות הממונה.
  5. תמצית ההחלטות בעתירות שהוגשו על החלטות הממונה, בעלי חשיבות לציבור.
  6. מידע אודות פעילותה לתחומי אחריותה של המועצה.

דין וחשבון שנתי – ועמדת מידע לרשות הציבור

על פי החוק, מפרסמת המועצה דו"ח שנתי הכולל מידע אודות פעילותה וכן דווח על הפעלת חוק חופש המידע במועצה. הדו"ח יעמוד לעיון הציבור בספרייה הציבורית לאחר שיופק.

אבני דרך

  1. מענה אדיב עם נימוסים.
  2. שירות מהיר לתושבים.
  3. טיב שירות וטיפול איכותי לאוכלוסייה.

דוחות חופש המידע